Mivel remélhetöleg egyre többen rákapnak a pályázásra, a kezdöknek probáltam összeszedni pár hasznos infot
Kis segítség pályakezdőknek azaz mire figyelj ha ki akarod próbálni a pályázást.
Én negyedik éve vagyok szerelmes a pályázásba, a Hungaroringen rovom a köreim 80%-át. Megpróbálom összefoglalni hogy mire próbálj eleinte figyelni.
Először is azzal kezdeném hogy miért is jutna eszedbe hogy pályán száguldozzál? Amikor utcán motorozol akkor ezer különböző tényezőtől függ hogy épségben fogsz-e hazaérni: Bénázó autósok, bevállaló autósok, úthibák, piroson áthajtók, elsőbbséget nem megadók, motorost észre nem vevők és még sorolhatnám sokáig azokat a buktatókat amikre nagyon kevés ráhatásod van, tehát nem kell hibáznod ahhoz, hogy katasztrófa áldozatává válj. Az utcán perecelés lényegesen nagyobb vérveszteséggel jár, mint ha pályán elcsúszol. Ha csak néhány pályanapra kimész máris növeled saját túlélésed esélyeit, ugyanis sokkal jobban megismerheted a motorod képességeit és nagy valószínűséggel rá fogsz döbbenni, hogy a saját képességeid eddig nagyon is túlbecsülted. Attól hogy utcán mindenkit legyorsulsz a lámpánál és óriási sebességkülönbséggel előzöd a kocsikat, könnyen meglehet hogy a pályán döbbensz rá hogy közepesnek is alig mondható a motorozásod. De pont ezért kell kipróbálni, ez a rádöbbenés sokat fog segíteni, elsősorban megtanulod terelgetni a gépet nagyobb sebességnél, rutinná fog válni az a fajta fékezés amit az utcai motorozáskor vészfékezésnek nevezünk és talán a legnagyobb nyereség hogy aki pályázgat néha az nyugodtabb lesz utcán, mert kiéli a sebbeségvágyát biztonságosabb körülmények között. A pályán nem jön soha szembe a kamion, nem jön ki eléd a kalapos soför, a gyalogos sem fog váratlanul eléd lépni és nem csapódhatsz semmilyen oszlopnak ha kicsúszol.
Az első amibe érdemes invesztálni az a bukógomba, ha mégis elcsúsznál akkor sok pénzt spórolhatsz ezzel. Az utcai motorozáshoz kényelmesebb a cordura öltözék, de pályára kell a bőrruha protektorokkal, gerincvédövel. Nem azért mert pályára az kényelmesebb, hanem azért mert sokkal jobban véd meg téged csuszásnál mint a cordura. Remélhetőleg olyan csizmád van aminek kézzel nem tudod a szárát jobbra vagy balra lehajtani. Ha mégsem akkor legközelebb mindenképp legyen ez szempont, én egy bokatörésnél tanultam meg hogy speed csizmánál nem a szépségre kell hajtani, a merevebb szár többet ér. Az öreg motorosok mind tudják hogy csizmában, bukóban, kesztyűben, protektoros bőrcuccban nem szabad csak az árat meg szépséget nézni, itt a lényeg hogy a cucc képes legyen megdolgozni a pénzéért. Tehát az én első csizmámat ugyan féláron vettem de amikor eltört benne a bokám akkor már késő volt rájönni hogy ha jobb csizmát vettem volna akkor az tette volna a dolgát és abba nem törik el a bokám. Még egy nagyon fontos dolog tartozik ebbe a kategóriába, a gumi. Sok motoros a futásteljesítmény alapján vesz gumit a gépére. Az igazi motoros szereti húzni a gázt és gyakran vezet sportosan (aki nem ezt teszi az járhatna mopeddel is, azzal is elfér az autók között). Ehhez a dinamikus motorozáshoz nem azt kellene nézni hogy sokáig bírja a gumiminta, hanem csakis azt hogy a korábban felsorolt vészhelyzeteknél kibírjon a tapadás egy hirtelen vészfékezést akár esetleg kanyarban is. Egy olyan gumi ami több mint 10.000 km-t tud futni szinte biztos hogy nem képes lekezelni ezeket a hirtelen, vészhelyzeti manővereket ahol a legnagyobb szükséged lenne a tapadásra. Tehát inkább cserélj gyakrabban gumit de MINDIG add meg magadnak az esélyt hogy a gumid meg tudja menteni akár az életedet is. Ha rám hallgatsz és sportos tapadós papucsokat használsz akkor ezt amit leírtam soha nem fogod tudni leellenőrizni, mert természetes lesz hogy a szerpentinen kanyar közepén is fogsz tudni fékezni és pánikfékezésnél sem megy el az eleje. Ha viszont a gazdaságos túragumival elesel akkor a többi közlekedési résztvevőre fogod kenni a buktádat, persze csak akkor ha életben maradsz.
Próbálj találni havert aki már pályázott és ismeri a pályát, dumáld rá hogy fogja kicsit vissza magát és menjen előtted pár kört hogy nehogy eltévedj a pályán. Ha az ismerőseid között nem találsz senkit akkor javaslom hogy keresd meg az egyesületünket MERSZ-Kanyarvadász néven, mi havonta többször béreljük a Hungaroringet pont ezzel a céllal hogy pályakezdők kipróbálják szárnyaikat. A MERSZ esteken mindig találsz köztünk olyan fazonokat akik szívesen segítenek az első köröknél és ott kérdezhetsz is bátran.
A guminyomást le szoktuk engedni elöl 2.0 - 2.1-re, hátul elég 1.8 2.0 is. Minden pályán javasolt a lámpák leragasztása, hogy esetleges perecnél ne kerüljön üvegszilánk a pályára. A tükröket azért kell leragasztani hogy nehogy belenézzél. Nagyon fontos hogy ne akarjál előzékeny lenni úgy hogy tükörből figyeled a mögötted sokkal gyorsabban érkezőket és azt próbálod kitalálni hogy melyik oldalról akar téged megelőzni (a pályán mindkét oldalról szabad előzni). A mögötted érkező azt utálja a legjobban ha te neki akarsz segíteni ugyanis akkor nem tudja hogy melyik irányba kezdesz lehúzódni és esetleg ö pont arról az oldalról érkezne amerre húzódsz. Tehát nem szabad a mögötted gyorsabban érkezőkkel foglalkoznod, sokkal többet segítesz ha tartod az ívedet és nem lassulsz le túlságosan mert csak így vagy kiszámítható. Az különösen fontos hogy kanyar előtt ne imbolyogjál mert a gyorsabbak pont a féktávon nem tudnak korrigálni, erős fékezésnél képtelenség korrigálni tehát ha odébb mész oldalirányba akkor esetleg beléd akad. Akkor sem kell megijedned ha hallod hogy utolért valaki, úgyis meg fog tudni előzni, eszedbe ne jusson megint a félrehúzódás!!! Miért is ne? Mert soha nem lehet tudni a hangból hogy egy motoros ért-e utol vagy kettő, tehát van rá esély hogy mindkét oldalról meg fognak előzni, tehát ismétlem: TARTSD A SAJÁT ÍVEDET! A többit a gyorsabb, ügyesebb motorosok megoldják. Magaddal foglalkozz, próbálj rövideket fékezni, ehhez viszont durvább fékezésre van szükség. Hogy is? Nagy sebességről úgy történik hogy az első tizedmásodpercben csak finoman fogsz rá a fékre, ebben a pillanatban az első futóműre kerül rengeteg súly. Ettől dupla szélességű gumifelület fog az aszfaltra terülni és innentől már növelheted a fékerőt. A kanyarokat próbáld azon a nagy íven venni ahogy a haver mutatta amikor felvezetett. A kanyar előtt a segged kicsit odébbcsúsztathatod a kanyar belseje felé, de csak ha ezt meg tudod oldani anélkül hogy zavarna a vezetésben. A visszakapcsolást is fejezd be a kanyar előtt. A kanyarban bent amikor döntve van a motorod, próbálj minél előbbre nézni, ne közvetlen magad elé és ha lehet ne gurulj a kanyarba hanem egy kis gáz legyen rajta, úgyis hívjuk hogy stabilgáz, vagy stabilizáló gáz. A kanyar közepe után már lehetne gyorsítani, ez a gyorsítás segít felállítani a motort és amikor már csak enyhe a dőlésszög akkor brutálisan is húzhatod a gázt. Mint már említettem az egyenesekben mindig ereszd el a hajad, bújj be a plexid mögé és ne túrázgassál, nem azért jöttél hogy motorozgass a pályán hanem azért hogy gyakorold hogy kell bánni a géppel nagy sebességnél. Amikor már kezded megtanulni a pályát akkor kezdheted figyelni azokat akik téged megelőznek, figyeld meg melyik íven veszik a kanyart, próbáld te is kicsit tovább húzni a gázt és később kezdeni a fékezést. Amíg kezdőnek tartod magad addig próbálj egy másfél-kétméteres távolságot tartani a kanyar belső ívétől hogy a villámgyors csávók elférjenek ott belül is. De semmikép ne nézegess tükörbe, ne nézz hátra ne akarj segíteni a gyorsaknak mert akkor előbb-utóbb beléd rongyolnak hátulról!!!!!
A sebességfokozatokat próbáld 80-90%-ig kipörgetni váltás előtt, a kanyarokba olyan fokozatot válassz hogy a motorod fordulatszám tartományának kb felétől tudjál kigyorsítani
Amikor felmész a pályára akkor nem azért mész fel hogy bámészkodjál meg hogy a lassabb haverokat bevárjad. A pályán az egyenesekben próbáld a mocidból kihozni a maximális gyorsulást, ha elesik a haverod akkor te nem lassíthatsz ezért le mert még nagyobb bajt okozol. A pályán erre van személyzet, neked tovább kell hajtanod. Ha lefullad a géped, azonnal kézfeltartással jelezni, ha kihajtasz a boxutcába akkor is szokás a karral vagy lábbal a jelzés. A sárga zászló azt jelenti hogy valaki elesett vagy elszúrta az ívet és leszaladt a pályáról, mindenestre nem azt jelenti hogy azonnal erőssen fékezz, csak annyit hogy számits valamilyen szokatlan eseményre és ne előzz amig el nem hagytad az eseményt.
Remélem sikerült rávilágítanom hogy aki gyakran pályázik az ritkábban növeli utcai baleseti statisztikát.
Sok sikert
Félsvéd a pályaszerelmes
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.