Valószínűleg az ország legtöbbet pályázó hobbimotorosai közé tartozom. Évente nagyjából negyven pályanap, több ezer pályakilométer.
Aki fejlődni akar, sokat esik. Én is gyorsan akarok menni, ennek ellenére 2005. óta nem bukfenceztem. Illetve, ha egészen precíz akarok lenni, nem estem azóta kritikusan nagyot, hiszen egyszer vizes felületen, egyszer pedig fagyos aszfalton azért csak kicsúsztam. De azok ártatlan dolgok voltak.
Idén azonban, a 2010. augusztus másodiki brnói pályamotorozáson véget ért életem ezen szerencsés szakasza. A buktát csakis magamnak köszönhetem: hiába a hatalmas rutin, hiába a kipörgésgátló. Hülyeségre nincs ellenszer, tetszik tudni.
Az onbaord videóból többnyire egyértelművé válik minden egyes apró részlet, azonban a biztonság kedvéért néhány sorban sommázom, mi is történt az ebédszünet utáni első felmenetelben.
Feltettem a motorra a videókamerát, nézzen az csak hátrafelé, készítsen remekművet.
Igyekeztem beállni a sor elejére, hogy ne kelljen sokat előzni. Jól el is kaptam a fonalat, az első kör feléig pár fickót ki is kerültem. A rund vége felé már csak egy valaki motorozott előttem, de nála is gyorsabb voltam.
Az emelkedő előtti sikánban értem utol. Volt egy jó kis tervem, egy aprólékosan kitalált koncepció az előzésre. Amikor ő ledönti a motort balra, és a sikán első, balos ívének érintőpontjához ér, akkor én már ott leszek mellette a külső íven, és a második, jobb oldali érintőponthoz már én érek előbb. Tiszta sor, Rossi is így ment be Toni Eliasnak 2006-ban Portugáliában, az utolsó körben. Ujjgyakorlat.
Ám amikor közeledett az érintő, észrevettem, hogy ő már rég átborított jobbra. Meggondoltam magam, durván rámarkoltam a fékre. Ezekben a pillanatokban csak reménykedtem, hogy még időben meg tudok állni.
Persze nem tudtam. A hátsó kereke hozzáért az én első kerekemhez, amitől kicsit kizökkentem az egyensúlyból. Kis híján lecsúsztam a motorról, de hogy ez mégse történjen meg, belekapaszkodtam az első dologba, ami a kezembe került. Sajnos ez a gázkar volt. Így a Suzukiról félig lelógva, koppanásig húzott gázzal rongyoltam bele a bukótérbe, majd frontálisan a falba.
Sajnos ebben a kanyarban nem túl hosszú a kavicságy, és a lemezfal előtt gumik sincsenek. Brutális tempóval közeledett a fal, az utolsó métereken láttam, semmi esélyem elkerülni az ütközést, úgyhogy levetettem magam a motorról – ami persze nem állt meg.
Ha sikerült volna eldöntenem a Suzukit, akkor simán megállt volna a kavicságyban. És maximum karcos lenne. Így viszont belegurult a lemezfalba, szinte lassulás nélkül, frontálisan. Ahogy én is.
Legalább annyi szerencsém volt, hogy háttal érkeztem bele. Nem volt egyszerű felülni a becsapódás után, el kellett telnie pár másodpercnek, mire sikerült magamat felhúzni a korláton. Megpróbáltam kicsit mozogni, letesztelni, mi maradt működőképes az ötvenpár éves elgyötört testből. Az odafutó pályabíró azonnal megkérdezte, kell-e orvos. Nemet mondtam. Akkor már nagyjából éreztem, semmim nem tört el.
A motort nem tudtam ott sebtiben alaposan szemügyre venni – el voltam foglalva az új, szokatlan élménnyel. Mivel a menet első körét sem sikerült befejeznem, végig kellett várnom a teljes húsz percet, mielőtt megérkezett a dögszállító. Aztán szép lassan kitisztult az agyam, a motor fellapátolása közben pedig fény derült néhány hiányosságra. Az első felnim piramis alakú lett, az első villaszárak behajlottak, a villanyak kettétört.
Egy hónap elteltével kezd a testem is helyrejönni. A lelkem még sérült. Viszont a bukta videó többszöri megnézése, az utolsó másodpercek felidézése több tanulsággal is szolgál. Íme.
1, A menet első köre felvezető kör, nem időre megy. Fölösleges sietni, talán még előzni is, semmilyen kockázatvállalás nem lehet indokolt. Nekem meg egyetlen cél lebegett a szemem előtt, az első kör végéig lenyomni mindenkit, hogy utána tiszta pályán mehessek.
2, Továbbá. Ha egy lassabb rájdert utolérek, azt bárhol, bármikor meg fogom tudni előzni. Nem kell pont a legszűkebb sikánban próbálkozni.
3, Ha eldöntöm, hogy előzök, és a procedúra felén már túl vagyok, nem gondolom meg magam. Főleg nem akkor, amikor már rég késő. Ha bátran végrehajtottam volna az előre megtervezett mozgássort, és nem nyúlok bele a fékbe, valószínűleg beférek a srác elé. De ha nem is, legalább olyan ritmusban érek mellé, hogy simán, időben észrevesz.
4, A legkisebb koccanás is kibillenthet az egyensúlyodból. Velem is ez történt: az első kerekemet elkapta a srác hátsó kereke. Ő simán tovább ment, én viszont a koccanás pillanatában lecsúsztam a motor bal oldalára – majdnem le is estem. Azonban, mint említettem, egyetlen fogódzkodó pontom volt a motoron, ami jelen esetben sajnos a gázkar volt: akaratlanul gyorsítottam a kavicságyon át a lemezfal felé. Ezen a ponton nehezen elvárható bármiféle tudatos gondolkodás, hiszen mindenki boldog, ha egy ütközés után a nyeregben marad. A kapaszkodás ösztönös. Az már csak utólag látszik,mennyivel jobban járt volna a motor – és én is –, ha már itt elesünk. Akkor nem jutottunk volna el a falig, és sokkal kisebbek lettek volna a károk.
5, Végül a becsapódás. Akárhogy is nézem a képkockákat, elég durvára sikerült. Végig a gázkarba kapaszkodtam, csak az utolsó métereken tudtam levetni magam a megbokrosodott GSXR-ről. Teli háttal csattantam a falba. Hogy őszinte legyek, nem bántam volna, ha van gumifal a lemez előtt. A gerincvédő azonban megszolgálta az árát: nélküle nem tudtam volna felállni. Van néhány ismerősöm, akik nem használnak gerincvédőt. A fentiekből látszik, mekkora hibát követnek el.
Balesetmentes kilométereket mindenkinek!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Szsrobert 2010.09.02. 08:20:48
Hüvelykujjas gázzal nem lett volna probléma, de azt művészet adagolni.
alprazolam 2010.09.02. 09:26:37
shamir 2010.09.02. 09:31:08
Sákif za morro? 2010.09.02. 09:42:26
Ennek ellenére sajnálom, de örüljünk neki, hogy nem lett nagyobb baj! A motor pótolható, az ember nem.
csokiájsz 2010.09.02. 10:43:51
2. tény. de az egódnak használt volna, ha utána el tudod mondani, a leggecibb helyen nyomtam le a gyereket, mekkora májer vagyok..
3. tény. ez mindenütt igaz, nemcsak a versenypályán.
4. biztos igazad van
5. pályamotorosnak a védőcuccok nyilvánvalóan kötelező tartozékok
stuccer (törölt) 2010.09.02. 10:44:08
miért nem úgy, hogy előre kelljen fordítani?
stuccer (törölt) 2010.09.02. 10:55:53
@rni 2010.09.02. 11:04:23
;-)
szamok ember 2010.09.02. 11:21:41
@rni 2010.09.02. 11:25:25
Megnézve a videót ... kurva gyorsan ott voltak a segítők! Profi!
Egyébként meg szar volt nézni azt a hátast!!!!
Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2010.09.02. 11:32:55
BocaNegra 2010.09.02. 12:00:12
1000rörö 2010.09.02. 12:08:30
diktatorikus kleptokrácia 2010.09.02. 12:08:34
saetta26 2010.09.02. 13:09:11
40 felett egy olasz komat ismertem csak a tv-bol (Lucchi) aki durvan oda tudott verni a mezonynek (250cc-ben)....
Mas szavakkal mikorra no be a fejunk lagya kicsit...?
Hany gyerek kell pl hozza....
A tanulsagokkal tokeletesen egyetertek es azert nem kell leszokni a motorrol....
SAetta
TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2010.09.02. 13:30:42
Milyen gerincvédőt használsz?
Épp most vadászok, és a tied ugynézki már a tesztelt, sikeresen vizsgázott kategória. :)
TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2010.09.02. 13:32:49
Milyen gerincvédőt használsz? Épp most vadászok egyet, és a tied az vizsgázott kategória :)
TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2010.09.02. 13:33:37
Félsvéd · http://www.youtube.com/user/felsved 2010.09.02. 14:08:43
2005 ben bokát törtem egy olcsobb csizmában, azóta megprobálom a legjobb cuccokat magamra venni: Shoei X-Spirit sisak, Alpinestar R-tech csizma, Spidi egyrészed ruha, Alpinestar kesztyü és Alpinestar mellvédő.
Gondolhozom egy ideje a nyakprotektoron is.Tényleg nem szabad a védelmen sporolni, és ami még ennél is fontossabb: ezt csak bukta elött érdemes belátni, bukta után már késő. Ez nem olyan mint a benzin vagy a gumi hogy gyakran kell megvenni, ezt csak egyszer kell megvenni. Sajnos van néhány haverom aki sürün pályázik mégsem használ gerincprotektort, na ők nem álltak volna fel az én buktám után az biztos, én viszont jővő héten már több versenyen is indulást tervezek a Hungaroringen.
Mindenkinek köszönöm a jókivánságokat
In Motion 2010.09.02. 14:17:48
pasalamota 2010.09.02. 14:43:04
pasalamota 2010.09.02. 14:49:52
Szerintem ne motorozz, nem neked való. Látszott a reakcióidból.
Ha tényleg évek óta motorozol, ahogy mondod, akkor nem most kellene megvilágosodnod ilyen alapvető és egyszerűen átgondolható dolgokról, mint amiket felsorolsz.
Mindemellett gyors felépülést és balesetmentes közlekedést kívánok, de lehetőleg ne motoron... (ha egyébként lefogynál lehet, hogy könnyebb lenne, persze a képességeiden és a gondolkodásodon ez nem fog segíteni).
Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2010.09.02. 14:51:36
6. Nem motorozunk. Nem nagyon van értelme ugyanis: utazni lehet gyorsabban és biztonságosabban, sportolni hatékonyabban és kevésbé veszélyesebben, szórakozni vidámabban és önfeledtebben is stb.
Na, mentem, mielőtt keresztre feszítetek... :)))
Félsvéd · http://www.youtube.com/user/felsved 2010.09.02. 15:12:54
Ha a másik blogbejegyzésemet is olvastátok volna amit a függőségről irtam akkor tudnátok hogy erről a drogról nem könnyű leszokni.
A sulyfeleslegről:
minél kövérebb vagy, annál nagyobb suly nyomja a hátsógumit az aszfaltba, tehát segit a kanyarban a tapadáson főleg kigyorsitásnál. Ezenkivül meg merem kockáztatni hogy ebből a buktábol egy 50 kilós vékony srác rosszabbúl jött volna ki, a hály néha segithet is!!!!
Svarcenberg 2010.09.02. 15:37:29
Sose hidd, hogy a másik lát/észrevesz téged! Ne hidd, hogy úgy fog cselekedni, ahogy az szerinted logikus lenne!
MyOpinion 2010.09.02. 15:46:46
Milyen nyolcvannal? Nem lenne már se májad, se veséd, se agyad, mert péppé megy.
Ez kb. 20-al volt, különben fel nem kelsz onnan.
TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2010.09.02. 15:49:00
A védelemben teljesen igazad van.
Sajnos eddig voltam párszor pályázni, és csak a ruhába integrált gerincvédőt használtam, de sztem még utcára se nagyon elegendő, úgyhogy ezen változtatok.
TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2010.09.02. 15:54:27
Mondjuk fura kicsit, hogy a Brno-i pályán egyből falnak csapódik az ember... Holott motoGP pálya.
MyOpinion 2010.09.02. 15:56:33
Ez az ember nem kel fel, ha csak 40-nel esik háttal a falnak. 30-nál gerincvédő se kellene.
Persze belülről vagy 100-nak tűnt a dolog.
MyOpinion 2010.09.02. 15:57:13
Úgy értem, semmi haszna, nincs gerinc többé.
THLM 2010.09.02. 16:01:16
Félsvéd · http://www.youtube.com/user/felsved 2010.09.02. 16:08:20
Szóval avval a 20-30-al nagyon távol lehetsz a valóságtól. 20-30 al ha egy első kerék belemegy egy falba, annak azért nem sok baja lesz, ez a felni viszont durván behajlott.
Az tény hogy azt a jobbost kb 100 al lehet venni, nekem sikerült az ütközés előtt egy nagyot fékeznem, de ami utána történt az sajnos ujra csak gyorsitott rajtam, de ez tisztán hallatszik is a videón.
TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2010.09.02. 16:15:44
Értem mire gondolsz ,de hidd el sokkal rugalmasabb anyagból van az ember mint azt gondolnád.
A merev dolgok sokkal hamarabb törnek.
A te vélemyényed alapján már nagyon sok jelenleg is versenyző F1 pilóta halott lenne.(vagy egyéb sportágakban stb...)
Ha csak Massa múltkori, 150 felett gumifalba vágódom esetét nézzük, már azis péppé menő lassulás lenne.
Protektorok szerepe pont az, hogy minél nagyobb felületen terítődjön az erő, ugyanez bukónál.
Autóknál azért is törik szarrá minden, mert az a szerepük, hogy gyűrődjön, direkt nincs bukócső merevségű anyag elöl.
Persze értem mire gondolsz, de nem ilyen fekete fehér a világ, maradjunk annyiban mák is kell az élethez. Mint ahogy valaki kiesik a 7-ről és túléli, valaki pedig nem (többször nem).
streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.02. 16:16:25
Az biztos, ha egy ilyen agresszív hátulról belémjövés miatt csak egy karc is lenne az autómon (mert azzal még csak-csak felmegyek pályára), nagyon rossz lenne a hangulatom, és nem biztos, hogy úriemberként viselkednék. Aztán lehet, hogy rossrzul látom a dolgokat.
A bringa viszont egy kicsit eltörött. Óriási mákod volt.
TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2010.09.02. 16:28:00
Érdekes amit írtál. Én pl a lassu emberke lettem volna nagy eséllyel, és baromira nem örültem volna ha kiütnek a nyeregből.(itt nem történt)
Viszont aki pályamotorozni megy, annak ezt is bele kell kalkulálni, nekem már volt olyan hogy azért jöttem le a pályáról mert nekem túl állatmód mentek páran.
Viszont megértem azt is, hogy menne valaki a saját stílusában, és ehhez előre kellett mennie, mert akkor még üres volt a pálya. Bár ezek szerint nem éri meg...
Sztem ő is tanult belőle.
DwightMcCarthy 2010.09.02. 16:33:55
az ember pedig sokkal többet bír mint gondolnál, ha jól tudom 10g körüli gyorsulás kell ahhoz védőruha nélkül hogy valaki meghaljon, plusz félsvédnek még szerencséje is volt mivel 1. használt védőfelszerelést
2. háttal érkezett, így nagyobb felületen oszlott el a mozgási energia, ha pl. oldallal érkezik valószínűleg pár bordája átment volna a tüdején
a 80körüli sebesség is hihető, talán picit kevesebbnek tűnik
Félsvéd neked meg balesetmentes motorozást a továbbiakban :)
Z o z ó 2010.09.02. 16:54:50
Ja igen,a védőruha k.va. fontos,utcára is,nem hogy versenypályára.
2010.09.02. 17:03:29
Örülök, hogy épségben vagy. Jobbulást neked is és a motornak is. Aztán gyííí!:)
Én is érkeztem már háttal kb. 40-nel egy másik járműnek, a gerincprotektorral (ütésre keményedő volt a ruhámban) túl lehet élni, semmi sem szakad le az emberről. Persze, ha nem valami éles tárggyal ütközik és eloszlik az ütés ereje.
A motorom rommá törése után a kórházban azt mondták, hogy a nem épen zsoké termetemnek köszönhetem, hogy nem törtem darabokra. A tapasztalataik szerint a kövér, húsos stb... motorosok jobban megússzák az ütközést. Úgy hogy Svéd még egy oldal szalonnát túrjál be.:)))
Csabby 2010.09.02. 17:20:16
Én soha nem motoroztam, de:
1.
Le a kalappal előtted hogy ennyi idősen így nyomod...
2.
Bölcs is vagy hogy levonod a tanulságot
3.
A sok okostojással ne foglalkozz, mielőbbi győzelmet kívánok Neked!
Rakshun San · http://youtube.com/rakshunsan 2010.09.02. 17:54:36
felkészültség, gyakorlat!
a megfelelő felszerelés elgondolkoztat; két részes a ruhám, és elég low-end a csizmám. tavasszal mindenképpen kell egy új csizma.
hitetlenkedve olvasom a gerincprotektor nélkül motorozó srácokat; senki sem golyóálló... :(
Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.09.02. 17:56:35
Mennyivel emberibb így. Respect.
tibidanny 2010.09.02. 18:03:23
Antera 2010.09.02. 18:05:06
Örülök, hogy még mindig ilyen lelkesen nyomod, és főleg, hogy ezt így megúsztad!
A sok fikizó hülyével meg, aki a korod, termeted, sebességed, versenyszellemed, meg egyeltálan a motorozás miatt kérődzik itt -bár motoron sem ült és pályán sem volt még soha valszeg, ha meg igen, azt hiszi, ott a "Dédnagymamák a Chopperen"-t forgatják minden alkalommal, és ennek megfelelő sebességgel is kell menni- meg ne is törődj.
Mielőbbi köridőjavítást! :-)
bAnál Amál 2010.09.02. 18:43:31
brutale 2010.09.03. 00:02:09
Félsvéd · http://www.youtube.com/user/felsved 2010.09.03. 00:39:34
A versenypálya mindig kockázat.
Talán nem kerülte el a figyelmed hogy 2005 óta nem estem, akkor is egyedúl estem a Pringen, tehát motoros pályafutásom óta még senkit nem vittem padlóra, mint ahogy most is elkerültem.
Ezért nem értem mi a köcsögség.
moonbay 2010.09.03. 01:13:30
A sok fikázóra meg szarni kell, nekik lehet nem volt még kemény bukásuk, ha majd lesz, akkor ők fognak legjobban sírni, monitor mögül dumálni bukásról balesetről könnyű, amikor ott van az ember és meg kell úszni, akkor kell nagy pofának lenni. Inkább örüljetek, hogy svéd túlélte egyben, nem az a lényeg? ;) písz
Szarka54 2010.09.03. 08:58:31
A családod is, és én is sokkal jobban járunk!
Ígérem hasznos dologra költöm, lakás vásárlásnál a kezdő részlet lesz belőle.
Cserébe az első gyerekemet rólad nevezem el. Na mit szólsz?
Félsvéd · http://www.youtube.com/user/felsved 2010.09.03. 09:15:29
Még nem döntöttem véglegesen, de rezeg a léc.....
Igaz nem emléxem rá hogy hol voltál abban a több mint 30 évben amikor ezt a pénzt öszzesporolgattam.....
Köszönöm hogy nagylelküen segitenél elszarni a pénz, de lehet hogy mégis megprobálom egyedül. De sok sikert neked is!!!!
GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.03. 09:41:30
ez garancia a fejlődésre
más ilyenkor a motorra, a pályára, a másik motorosra meg a rossz helyre épített falra fogja a zakót
Bluesrider 2010.09.03. 10:19:32
Oktato 2010.09.03. 10:53:47
Igaz a videót nem tudom megnézni-qrva proxi-de elmondásból elég durvának tűnik.
Eszembe juttatta egy nagyon kellemetlen bukásomat kb. 3 évvel ezelőtt, mikor 95km/h-nél azt mondta a dugattyú a hengernek, hogy holtomiglan-holtodiglan. Szerencsém volt, mert dombnak felfelé toltam, sajnos a kuplungot oly hirtelen rántottam be, hogy a bowden tőben szakadt el, szerencsére "vizesárok" és felázott föld volt az út mentén, sajnos mikor letettem akkor jöttem rá, hogy a motor 10 kg könnyebb mint én és az istennek sem akart lerepülni rólam :):):) - 91kg crosscetka125. Tudatosan nyomtam lefelé, hogy az árokban ne alá kerüljek, sikerült...
Sohasem pályáztam és nem is vonz, motoron sem mentem gyorsabban mint 140 óra szerint...Qrvára félek, de a hobbimotorozás megnyugtat...
Mellesleg, szerintem Te is tudatosan érkeztél háttal - az agyunk gyorsabb, mint azt mi gondolnánk!!!
Elnézést ha off voltam..
dealer_C_ 2010.09.03. 16:40:36
Azt meg tényleg hadd döntse már el az ember saját maga hogy mire költi el a pénzecskéjét.
donphobos 2010.09.04. 20:43:08
1. Szerintem pályanapra kimenni sokkal jobb dolog mintha közúton száguldozna.
2. Hibázott, de elismerte.
3. Lehet hogy csak belelátom, de van szándék fejlődésre.
4. A gép törött, nem az ember. Ennek azért lehetne örülni, nem?
Engem a pályázás nem vonz, én majd túrázni szeretnék. És lehetőleg hazaérni egyben a családhoz.
Kérdésem is lenne: meg lehet javítani egy ekkora sérülést a motoron? Gondolom a törött azt cserélni lehet. De a villa bekötési pont nem megy el ilyenkor? Lehet ebből még motort csinálni?
Üdv!
MyOpinion 2010.09.05. 18:37:05
80 km/h = 22,2 m/sec
t=2,26 sec
d=1/2 g t*t = 25 méter
Vagyis ez 80 km/h azzal azonos sebesség, mint ha a 8. emeletről (!!!) kiugrottál volna. Milyen gerincvédő menti meg a kicsi kis tested BÁRMELY belső szervét, ha Te a 8. emeletről kiugrasz?
Oktato 2010.09.06. 11:43:31
Ha kiugrasz a 8.-ról, azt a fizikaórán gyorsulásként számoltuk ki, ergo Nálad az induló sebesség a 0 km/h és becsapódáskor pedig 80 km/h, levezetésed helyes.
Ez így rendben is volna fizikailag, csakhogy a VV-ben kicsit átértelmeződnek a dolgok. Itt ugyanis az történt, hogy a kezdősebessége a motornak+motorosnak 80 km/h, az úttal kb. egyetértek 25 m, ellenben az eséskor a következő történhetett: különvált a motor a motorostól!
És mivel a motoros súlya jóval kisebb, mint a motoré, kisebb a tehetetlensége energiája is. Mindamellett a LASSULÁSkor csúszott és nem gördült, mint a motor a kisebb tehetetlenségi energia gyorsabban emésztődött fel és csattanáskor túlélhetővé vált...
MyOpinion 2010.09.06. 11:56:07
Szóval amit állítok: 80 km/h-val falnak menni (amit a poszt állít) azonos azzal, mint ha a 8. emeletről a betonplaccra zuhansz.
A levezetésemben a 25 méter azt a célt szolgálja, hogy kiszámoljam, hogy hány méter magasról való zunahást jelent 80-nal a falnak csapódni (szabadesésben 25 méterről kb. 80 km/h-ra gyorsulsz).
Vagyis itt mindenki veri a nyálát a srác gerincvédőjére abban a hiszemben, hogy 80-nal ment a falnak és megvédte. Ez nem igaz, mert megdöglött volna 50-nél is, 30-40-nél nem áll fel az tuti. Max 20 volt. Ennyit mondok.
MyOpinion 2010.09.06. 11:57:05
Szóval amit állítok: 80 km/h-val falnak menni (amit a poszt állít) azonos azzal, mint ha a 8. emeletről a betonplaccra zuhansz.
A levezetésemben a 25 méter azt a célt szolgálja, hogy kiszámoljam, hogy hány méter magasról való zunahást jelent 80-nal a falnak csapódni (szabadesésben 25 méterről kb. 80 km/h-ra gyorsulsz).
Vagyis itt mindenki veri a nyálát a srác gerincvédőjére abban a hiszemben, hogy 80-nal ment a falnak és megvédte. Ez nem igaz, mert megdöglött volna 50-nél is, 30-40-nél nem áll fel az tuti. Max 20 volt. Ennyit mondok.
Oktato 2010.09.06. 13:54:45
Igaz a videót nem láttam, de nekem ez úgy jött le, hogy külön-külön értek falat. Az elmondottakból pedig elképzelhetőnek találom, hogy a MOTOR 80-nal esetleg még gyorsabban érkezett, ellenben a motoros tuti, hogy kb. a felére lassult.
Felált-nemált, ebben nem szeretnék vitázni, itt a sebesség nagysága volt a téma.
neked ugatok 2010.09.07. 21:38:16
ha húzod a féket, értelemszerűen előrefelé akarod tekerni a gázkart a tengelyen, tehát gázt adnál amikor fékezni kéne, és ráadásul még kényelmetlen is lenne előre tekerni
így viszont ha fékezel, automatikusan elveszed a gázt, sőt a kar meg is akad a nullán, így biztos lehetsz benne, ha húzod a féket, nem fordul el a gázkar ;)