HTML

http://motorfoto.blogspot.com/

Friss topikok

2010.08.21. 10:59 Félsvéd

Még a drognál is rosszabb

 

A hobbi pályamotoros furcsa állatfaj.

Legtöbbünk legalább 20-30 napot tölt versenypályán egy szezonban.

Ezeken a napokon tizenórákat izzadunk ugyanabban a csizmában, és megpróbálunk – esetemben – szánalmas fizikai erőnléttel olyan komplex tevékenységet folytatni, ami vérprofi versenyzőknek is veszélyes. Nem vesszük tudomásul, hogy a vérprofi versenyzők fizikailag is fényévekre vannak tőlünk. Fittyet hányunk korlátainkra, mert egy komplett vakációt elcserélnénk két olyan másodpercre, amikor kigyorsításon keresztbe csúszik a motor.

Bármelyik vidéki focista, kerületi szkanderbajnok vagy buli-teniszező többet edz, mint legtöbbünk.

Ugye, senkinek nem jutna eszébe benevezni egy műlesikló versenyre csak azért, mert esés nélkül le tud síelni a pályán? Nekünk igen.

Mi meglátunk egy szürke aszfaltcsíkot kanyarokkal, és rögtön nyomás alá kerülünk. Sokszor még ellenfél sem kell: arra ott a köridőmérő. Sőt, az ellenfél néha még el is rontja a játékot: ki kell kerülni, ami nyűgös, és bele lehet akadni, az meg fáj.

 
Mi alapvető felkészülés nélkül is állandó javulást várunk el magunktól. Az igazán gyors csávók a mi két keréken járó totemoszlopaink.

 
 
Ha nincs javulás, jókedv sincs. Ha sokáig nincs javulás, letargia van. Ha hosszú stagnálás után romlás jön, na, az a depresszió.
 
Hiszen a pályamotorozást örömből csináljuk, ugye? Persze. Az elején. Ameddig nincs az embernek húsz darab mért köre. Mert a huszonegyedik végére tuti megrottyansz, ha akkor sem sikerült javítani. Benne vagy a mókuskerékben.
 
Otthon elemzel. A célegyenes végén túl hamar fékezel, az uszoda kanyarban meg turistáskodsz, mert csak szerdán vagy tízszer elhúzott melletted egy figura, Andy felirattal a seggén. Ez az Andy, biztos kemény csávó lehet. Szponzorált, vérprofi, motorja verseny, ideje űr. Ja nem, mert a fórumon kiderül, hogy Andy igazából Andi, és lány. Két hét mélydepresszió.
 
Új gumikat veszel. Amerikai fórumokon texasinak adod ki magad, hogy befogadjanak: guminyomás tanácsok kellenek. Az adatokhoz hozzájutsz, igaz, a vonal másik végén ülő faszi ugyanolyan hülye, mint te magad. Persze rossz értékeket mondanak, a kettes kanyarban elcsúszol. Még szikrázik előtted a motor, miközben már a károkat számolod. Ötvenezer, hatvanezer, a kormánycsutka most tört le, akkor nyolcvan, de hopp, átbucskázott a másik felére, akkor nem nyolcvan, hanem száznyolcvan. Jajj, a kipufogó, az még száz, de a falig nem áll meg, az meg totálkár. Két hét depresszió megint, csak ez most már sokba is kerül. A családnak is, mert a nyaralás kicsusszant a kettes kanyarban. Rosszabb ez, mint a drog.
 
 
 
Most három hétig építesz. Nagy terveid vannak. Kiderül, az amerikai, akitől a guminyomás adatokat kaptad, úgy amerikai, mint te, csak ő szlovák.
 
Két héttel később PB-t (personal best) futsz a Ringen. Öröm, bódottá. Az első pályánapod óta gyorsultál négy másodpercet, elment hatszázezer forint. És a gyorstól még mindig tíz szekundumra vagy.
 
Megéri, ugye? Persze, hogy megéri. Mivel örömből csinálod megint, mint az elején.
 
Aztán jön Andy fokhagyma seggel, lobogó copffal a célrarában, te meg gyűlölöd a világot.

 

42 komment

Címkék: pályamotorozás


A bejegyzés trackback címe:

https://fekezzrovidebbet.blog.hu/api/trackback/id/tr712236787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GERI87 2010.08.21. 12:11:11

Béla: Ez az élet gyerekek nincs is ennél jobb, kész adrenalin.

Laci: Sose értettem mi ebben a jó köröznek ugyanott szar másodpercekért se, rahedli pénzt rávernek.

Pityu bá': Valakinek csak ez okoz örömet elég elcseszett lehet BEZZEG az MZ vel is mien jót lehet motorozni nem kell hozzá pálya és fillérekből meg van javitás a szakinál..

P King: Kína fejlődik.

kawa550 2010.08.21. 12:46:39

Vakoknak hiába mesél az ember a színekről...

madar VTR 2010.08.21. 13:19:10

jól körbe irtad a dolgokat, én még esetleg említést tettem volna az etz -vel esetleg lepukkat "600éves" japán motorral vitézkedőkről és/vagy az "alu dobozos" bmw-kről akik a külső íven rombolják az ember gyerekének az egoját ;)

jó az irás tetszett :)

SillyKohn 2010.08.21. 14:26:58

Jó írás. Csak rövid ideig voltam motoros, pont egy "Andy" miatt. Emlékszem, teljesen megőrültem érte, amikor az első pár alkalommal láttam. Jócsaj, ráadásul nagymotorral (a 600-as akkor nekem marha nagynak tűnt), milyen vagány már, woooaw. Követtem mindenhová, mint a kiskutya. Motort vettem, pályákra jártunk (fele köridőket ment, mint én, pedig úgy is majd be fostam). A végén összejöttünk. Akkor tudtam meg, hogy egy vagány motoros csajszinak egyáltalán nincs jó szaga a bőrruci alatt :) . Tartott vagy egy évig, aztán rájöttem, hogy nem az én világom. Eladtam a mocit, azóta sem ültem kétkerekűn, megnősültem, család, stb.. "Andy" csapatta tovább, aztán egyszer eldobta a vasat valami kereszteződésben és egy kamion átment a kézfején, azóta sem tudja rendesen használni. A motorozást ő is abbahagyta, csak keresi a helyét, de nem találja. :(

loláb 2010.08.21. 16:19:55

Na, pont ezért nem megyek pályázni.

Van elég pénzrabló hobbim, meg káros szenvedélyem, nem kell még egy.

sufnyi 2010.08.21. 16:49:23

A cím mindent kifejez. Ez is drog méghozzá a rosszabbik fajtából. Mert a társadalom nem ítéli úgy el mint a szó szerinti drogokat (kokain, heroin, amfetamin, lehet válogatni), és a környezeted is csak csendben lesi hogy mikor jösz már le cuccról, de azt nem lehet. Kell neked mert ha adrenalinfüggő vagy akkor menthetetlen a helyzeted. Persze aki nem az nem érti, csóválja a fejét, okosakat mond neked, ne adj isten bukás van rögtön jön - Én megmondtam hogy hülyeség bammeg, nézd meg hogy nézel ki. De ez sem érdekel. Mert nem értik és nem is kell nekik. Te boldog vagy és ez a lényeg. A többi pedig annyira másodlagos hogy hajlandó lennél majdnem mindenről lemondani csak hogy békén hagyjanak.

Honda RC 51 2010.08.21. 17:55:20

Kawa 550 jol megirta!

Ez ugyanolyan hobby amit az ember muvel mint mas. Mikor az egyik haver odajon hozzam es lelkesen meseli hogy 500 dolcsiert vett egy orsot a pecabotjara, akkor en sirhatnek. De nem teszem mert ez az o szenvedelye.
Masik! Andy az fiu nev. Szal skacok a ki Andy fokhagyma segget nezi annak kicsit elment a genetikai kodja rossz iranyba.

Udv.

Honda RC 51 2010.08.21. 17:57:49

Persze ha fiu nezi Andy fokhagyma segget....

the as · http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/ 2010.08.21. 18:15:34

ez egy fasza iras :) felek ugyan a serulestol, ezert nem motorozom, de ez szerintem barmivel atelheto, ami benzinnel megy :)

közlekedési bűnöző (törölt) 2010.08.21. 18:25:40

Hát.... szerettem vóna én is kipróbálni, igaz autóval. Nem futotta. Most sem futja 35 Földön töltött év után... és nem is fogja futni, mer' házat építettem és gyereket nevelek.

Azér' jól éltek ti, ha 600.000 froncsit a falnak basztok 2 tizedmásodperc javulásért :-) / van aki 10 hónapot robotol ezért... :-/

Jabozeo 2010.08.21. 18:26:36

Ezert elunk nem? Kulonben mi marad? Choose a life,choose a job,choose a carrier..... :-)

közlekedési bűnöző (törölt) 2010.08.21. 18:28:17

...and wonder who the fucking you are on a sunday morning, huh?

Honda RC 51 2010.08.21. 18:41:18

who the fuck....bunozo....who the fuck

Bond007 2010.08.21. 20:01:01

Sziasztok!

Először is gratula a cikkhez, és nekem ennél jobban nem is jöhetett volna.

A segítségeteket szeretném kérni a cikk témájával kapcsolatban.

A bátyám és én régóta(kb6 év) nem motoroztunk, de két éve öszejött rá a pénz, és így meg is vettük a nekünk tetszőt.

egy-két motoros ismerősünk gyarkabban jár pályázni, és mivel mi is szeretnénk kipróbálni azt javasolták, hogy először menjünk el az euroringre,mert nem túl gyors, és nem is túl forgalmas.

A jövő hétvégét néztük ki erre a célra, és így arra kérlek titeket, hogyha bármi információval (jó-e ez a pálya kezdeni, mire figyeljünk stb.), vagy tanáccsal el tudtok látni minket, akkor azt légy szíves tegyétek meg.

A motorjaink a következőek: nekem egy yamaha fzx 750-em van, míg a bátyámnak egy cb600fa-ja.

Bármilyen tanácsot szívesen veszek. Segítségeteket előre is köszönöm.

Sziasztok!

Nagyon megörültem a cikknek, mert

Bond007 2010.08.21. 20:02:34

Au utolsó sor természetesen hanyagságom eredménye bocs!

Ebből is látszik, hogy tetszik a cikk.

cintu 2010.08.21. 20:47:53

@Bond007:
A cikk zseniális, magamra ismertem.
A kérdésre: Szerintem az Euroring elég erős lesz kezdésnek. Igaz, hogy lassabb, mint a Hring, de sokkal technikásabb és fárasztóbb. Inkább nyomjatok le két-három alkalmat Kakucson, aztán mehet az Ering.
És szedjétek le a tükröket.

Honda RC 51 2010.08.21. 21:06:44

Meg az indexeket. Figyeljetek masokra.
Es egy fontos dolog: ne hagyd magadon eluralkodni a "ha o tudja akkor en is" erzest. Azaz ha latsz valakit jol menni ne probald kovetni azaz ne "huzasd" magad.
Csak ovatosan! Sok sikert!

McK (törölt) 2010.08.21. 22:11:06

Ez az öniróniával gazdagon fűszerezett írás feldobta az amúgy sem lapos napomat.
Pontosan érzem,hogy miről ír,viszont lesznek-és ők vannak többen-akik sosem fogják érteni.

yenoee 2010.08.21. 23:05:30

Erős kezdés. Tecc :)

FISTI 2010.08.22. 00:45:29

@közlekedési bűnöző: en / mi autoval nyomjuk a palyazast, holnap is lesz egy menetunk a pannonian. Teljesen aterzem a motoros inside beszamolot, tudnék en is irni / megirjuk autos szemszogbol, talán erdekesnek talaljak ezt is kozzetetelre....millios tuningok 10 masodpercert.....
Amennyiben kedvet ereznel kovetkezo futamunkra kinezhetsz...timeattack

ritty2 2010.08.22. 07:15:35

Nagyon jó írás! gratula!!!!

Bond007 2010.08.22. 08:23:37

Köszönöm szépen a segítséget! ű

Akkor valószínűleg a kakucsringen fogunk először próbálkozni, mivel tényleg kezdők vagyunk, másrészt nem akarjuk más szórakozását elrontani.

baseldon 2010.08.22. 09:26:36

En csak irigykedem. Tul magas vagyok es nehez, hogy barkinel jobb idoket fussak. Kiprobaltam es ra kellett jonnom, hogy az ilyen dolgokat csak konnyusulyuaknak talaltak fel. Igazan fel sem tudok ulni egy jobb motorra, mert semmi sincs johelyen. Kiveve az aluoldaldobozos bmw-t, de az meg nem erre valo :)

Haddel · http://zastava.gportal.hu 2010.08.22. 11:13:58

Ez élvezetes olvasni való volt!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.08.22. 22:10:49

Amennyiben nincs család, úgy Andy-t felszedni, motorját elkunyizni, gyors kört meni :)

De ez ku* jó leírás volt :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.08.22. 22:11:21

@közlekedési bűnöző: Nekem a rendőrség + a kocsi javítása vitt el ennyit tavaly :S
Ja meg az adóhivatal, hogy rohadnának meg.

miami vice 2010.08.22. 23:21:39

en mar 15 eve nem szaguldozom kozuton,erre van a palya,nem a masodperc,hanem a hataron tuli elet,nem pedig az elet utani halal vonz.life is adrenalin, vagy cucc.

mudszeparator 2010.08.22. 23:45:26

Jó, élvezetes írás. Bár szvsz a pályamotorozás igazi úri huncutság, nem a tömegek sportja :)
Irigylem őket, ha módomban állna, én is így basznám el a pénzt.

neked ugatok 2010.08.23. 16:25:45

jó az írás, csatlakozom mudszeparator kollégához :)

remélem eljön az idő, amikor én is feltehetem a pályára magamat anélkül, hogy a benzin és gumifogyással kéne foglalkoznom, nemhogy egy esetleges taknyolással :D

Rakshun San · http://youtube.com/rakshunsan 2010.08.24. 08:17:16

Remek írás! Úgy van ez, mint a síeléssel, minél profibb valaki, annál ritkábban, de annál nagyobbat esik… :(

@Bond007:
Én tavaly kezdtem pályara járni egy Bandittal ;), idén egy GSX-R 750-el, összeírom, az eddigi tapasztalataimat. Val’szeg nem én vagyok a legjobb forrás HRing 2:16-os időmmel, de nem vagyok már tapasztalatlan. Esni már estem párat sajnos, bár ezek mind balf*sz kategóriába sorolható esések voltak, amiket, így utólag, el lehetett volna kerülni :(

- Euroring, nem is a tempóval van a baj (célegyenes végén 140-160, ha kezdő vagy), hanem a bukótérrel, mert az rossz minőségű. Kis rontás esetén is csúnyát bukhatsz. Tipp: hegeszthető, olcsó pályaidom felszerelése, tükrök leszerelése, extra óvatosság féktávon. Ami jó, hogy a büfé előtt árnyékban, a motorok mellett, sörpadokon lehet hűsölni, nem kell a betonon főni. Ha „csak motor” napra mész, nincs félórás bontás.

- Kecskemét, go-kart stadion: Ez még lassabb, nagyon kanyargós, bukótér itt sincs, csak fű. Célegyenes végén 100-120 kezdőknek. Döntögetni itt nagyon meg lehet tanulni, olcsó is.

- HRing: Itt a nagy tempó a gond, de a közúti csoportban (délelőtt a közútiból is van lassú - BRO), akkor nem leszel útban senkinek. Van rendes, burkolt bukótér, lehet féktáv-rövidítéseket gyakorolni.

- PRing: Csak egyszer voltam, bukótér itt is kavicsos sajna. HRing-hez hasonlóan gyors pálya.

- Rijeka: Motorozás után fürdés a tengerben; az nagy királyság! ;) Opatijában remek a szállás. Itt sincs burkolt bukótér, kicsit régi a pálya, de szórakoztató, lendületes; jó rajta menni.

Tippek kezdéshez:

- Először nem váltanék, hanem egy konstans harmadikkal mennék körbe, a váltás nagyon elvonja a figyelmet féktávon.

- Először vegyél megfontolt féktávokat, ne ott akarj gyors lenni. Az ívekre és a döntésekre figyelnék, hogy leérjen a térd, karcoljon a lábtartó (megfelelő gumival természetesen!!!).

- Szigorúan kanyar előtt lefékeznék, mert a "kanyar közepére fékezek be/kétszer érintem a belső ívet" technika hatékony lehet ugyan, de nagyon veszélyes, ha nem a kanyar elején, hanem a közepén jössz rá, hogy nem fog beférni. Többször hagytam el így a pályát.

- A belső ívet kezdetben célszerű a kanyar közepe mögött érinteni („late apex” – lassan be, gyorsan ki), mert abból is bukta lehet, ha nagy sebességgel érkezel lapos íven (veszel egy „early apexet”), majd a kijáratnál, döntött motornál derül ki, hogy rossz volt az ív.

- Ha az ívek és döntések már gondolkodás nélkül mennek ("hirtelen leb*szom lábtartóig"), akkor próbálnék váltani; féktávon visszaváltás külön tudomány. Ha szitál a hátulja, hát szitál, simán belefér, ha közben az első keréken ül az egész gép; csak kanyarodni nem szabad elkezdeni.

- Ezek után a kigyorsítást erőltetném. Már kanyarodás közben lehet szélesíteni az ívet, finoman egyre nagyobb gázzal. Nekem ez még nem túl jól megy, másodperceket hagyok ott.

- Féktávok rövidítése, ha már minden más rutinból megy.

Ami még nagyon fontos szerintem:

- Hideg fej és a fáradtság. Nehéz észrevenni, de az biztos, hogy az első komolyabban rontott kanyar után célszerű lemenni – főleg, ha az pályaelhagyással járt („aki kiegyenesít egy kanyart, az a következőt is ki fogja”). Hiába a pályabérlet, és a macerás odacuccolás, egy esés többe fog kerülni. Kis esésnél is annyi lehet a bukónak. Ha bármilyen körülmény nem ideális, szépen le kell ülni kávézni; még mindig jobb… Egész napos _rendes_ motorozáshoz komoly állóképesség kell ám, saját tapasztalat alapján csak igazolhatom Svédet :(

- Nagyon fontos, hogy akár csak a sípályán, nem kell jófej módon elengedni a gyorsabbakat, majd kikerülnek maguktól; ha sokkal gyorsabbak, ott motoroznak körbe, ahol csak akarnak ;). Ha hirtelen, nem várt helyen fékezel, irányt változtatsz, az komoly veszélyforrás. Ezért is jó, ha nincs fent a tükör, vagy be van hajtva. Azt a tippet kaptam, hogy széltől-szélig motorozzak, de az a tapasztalatom, hogy lesz, aki úgyis bebújik, úgyhogy ha hallom, hogy előzni fognak, akkor inkább hagyok egy métert pl. kigyorsításnál, jobb az úgy :)

- Fém fékcsövek hiányában a fék szépen lassan felpuhul (ha kezdő vagy gyorsabban, mert hosszabbakat fékezel), így elég nehéz ugyanolyan féktávokat venni, még, ha ki is nézted, honnantól fogod megkezdeni a fékezést.

- Ezen kívül pedig: gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás. A Hungaroringre lehet menni a Motoros Akadémiával pályamotorozásra (az oktató mögött libasorban körbevisznek; nem az egész napos oktatásra gondolok, azon nem voltam, de az más árfekvésben van), ill. Bregyó szervez/szervezett Kecskemétre motorozást (Full Gas-ban lehet érdeklődni, nem tudom lesz-e második menet). Azon kívül pedig a megfelelő klub napokat tudom nagyon ajánlani (pl. GSX-R Klub), ahol ismerős társaságól tanulhatsz.

Félsvéd · http://www.youtube.com/user/felsved 2010.08.24. 09:59:13

Kösz a hozzászólásokat, természetesen tisztában vagyok vele hogy ez nem olcso sport, de én hosszú éveken át nagyon sporolosan gyüjtögettem. De ahogy múltak az évek rájöttem, hogy ha igy folytatom akkor a temetésem napjára igazán gazdag leszek, igy inkább olyanra szórom el a lét amit imádok

Bond007 2010.08.26. 21:05:47

@Tringel #39:

Nagyon szépen köszönöm a segítséget.

Megfogadom a tanácsokat, és óvatosan fogok próbálkozni.

Télen pedig majd rendesen felkészítem magamat, meg a motort is, és jövőre komolyabban belevágok.

CS ügynök 2010.11.16. 21:22:57

@Félsvéd: Sok begépelt betűt olvastam már a cikk írójától, de ez minden írását felül múlja.
Hajrá FÉLSVÉD!!!
De ha a képeken te motorozol, nem kellene a hátsódat jobban kitenni oldalra? Egyébként azt hittem pályán leér a motorosok térde (nem csak eséskor).

Félsvéd · http://www.youtube.com/user/felsved 2010.11.16. 21:45:12

@CS ügynök: persze szinte mindenkinek leér, de én vagyok a kivétel
Igaz akiket körbe motorozok azoknak is leér és mégis az én köridőmet irigylik

mugenmbx 2010.12.23. 20:57:06

ez a legjobb irásod. remélem nem csak ilyen kamu irogató vagy, hanem tényleg te is motorozol.... mertz ha nem akkor az cink lenne....tavasszal tudnál oktatni versenyzésből?

2011.05.17. 16:31:12

@mugenmbx: Motorozik nyugi.
@Félsvéd: igazad van az írással, de ugye én abbahagytam és nagyon tud hiányozni.
süti beállítások módosítása