A hobbi pályamotoros furcsa állatfaj.
Legtöbbünk legalább 20-30 napot tölt versenypályán egy szezonban.
Ezeken a napokon tizenórákat izzadunk ugyanabban a csizmában, és megpróbálunk – esetemben – szánalmas fizikai erőnléttel olyan komplex tevékenységet folytatni, ami vérprofi versenyzőknek is veszélyes. Nem vesszük tudomásul, hogy a vérprofi versenyzők fizikailag is fényévekre vannak tőlünk. Fittyet hányunk korlátainkra, mert egy komplett vakációt elcserélnénk két olyan másodpercre, amikor kigyorsításon keresztbe csúszik a motor.
Legtöbbünk legalább 20-30 napot tölt versenypályán egy szezonban.
Ezeken a napokon tizenórákat izzadunk ugyanabban a csizmában, és megpróbálunk – esetemben – szánalmas fizikai erőnléttel olyan komplex tevékenységet folytatni, ami vérprofi versenyzőknek is veszélyes. Nem vesszük tudomásul, hogy a vérprofi versenyzők fizikailag is fényévekre vannak tőlünk. Fittyet hányunk korlátainkra, mert egy komplett vakációt elcserélnénk két olyan másodpercre, amikor kigyorsításon keresztbe csúszik a motor.
Bármelyik vidéki focista, kerületi szkanderbajnok vagy buli-teniszező többet edz, mint legtöbbünk.
Ugye, senkinek nem jutna eszébe benevezni egy műlesikló versenyre csak azért, mert esés nélkül le tud síelni a pályán? Nekünk igen.
Mi meglátunk egy szürke aszfaltcsíkot kanyarokkal, és rögtön nyomás alá kerülünk. Sokszor még ellenfél sem kell: arra ott a köridőmérő. Sőt, az ellenfél néha még el is rontja a játékot: ki kell kerülni, ami nyűgös, és bele lehet akadni, az meg fáj.
Mi alapvető felkészülés nélkül is állandó javulást várunk el magunktól. Az igazán gyors csávók a mi két keréken járó totemoszlopaink.
Ha nincs javulás, jókedv sincs. Ha sokáig nincs javulás, letargia van. Ha hosszú stagnálás után romlás jön, na, az a depresszió.
Hiszen a pályamotorozást örömből csináljuk, ugye? Persze. Az elején. Ameddig nincs az embernek húsz darab mért köre. Mert a huszonegyedik végére tuti megrottyansz, ha akkor sem sikerült javítani. Benne vagy a mókuskerékben.
Otthon elemzel. A célegyenes végén túl hamar fékezel, az uszoda kanyarban meg turistáskodsz, mert csak szerdán vagy tízszer elhúzott melletted egy figura, Andy felirattal a seggén. Ez az Andy, biztos kemény csávó lehet. Szponzorált, vérprofi, motorja verseny, ideje űr. Ja nem, mert a fórumon kiderül, hogy Andy igazából Andi, és lány. Két hét mélydepresszió.
Új gumikat veszel. Amerikai fórumokon texasinak adod ki magad, hogy befogadjanak: guminyomás tanácsok kellenek. Az adatokhoz hozzájutsz, igaz, a vonal másik végén ülő faszi ugyanolyan hülye, mint te magad. Persze rossz értékeket mondanak, a kettes kanyarban elcsúszol. Még szikrázik előtted a motor, miközben már a károkat számolod. Ötvenezer, hatvanezer, a kormánycsutka most tört le, akkor nyolcvan, de hopp, átbucskázott a másik felére, akkor nem nyolcvan, hanem száznyolcvan. Jajj, a kipufogó, az még száz, de a falig nem áll meg, az meg totálkár. Két hét depresszió megint, csak ez most már sokba is kerül. A családnak is, mert a nyaralás kicsusszant a kettes kanyarban. Rosszabb ez, mint a drog.
Most három hétig építesz. Nagy terveid vannak. Kiderül, az amerikai, akitől a guminyomás adatokat kaptad, úgy amerikai, mint te, csak ő szlovák.
Két héttel később PB-t (personal best) futsz a Ringen. Öröm, bódottá. Az első pályánapod óta gyorsultál négy másodpercet, elment hatszázezer forint. És a gyorstól még mindig tíz szekundumra vagy.
Megéri, ugye? Persze, hogy megéri. Mivel örömből csinálod megint, mint az elején.
Aztán jön Andy fokhagyma seggel, lobogó copffal a célrarában, te meg gyűlölöd a világot.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
GERI87 2010.08.21. 12:11:11
Laci: Sose értettem mi ebben a jó köröznek ugyanott szar másodpercekért se, rahedli pénzt rávernek.
Pityu bá': Valakinek csak ez okoz örömet elég elcseszett lehet BEZZEG az MZ vel is mien jót lehet motorozni nem kell hozzá pálya és fillérekből meg van javitás a szakinál..
P King: Kína fejlődik.
kawa550 2010.08.21. 12:46:39
madar VTR 2010.08.21. 13:19:10
jó az irás tetszett :)
SillyKohn 2010.08.21. 14:26:58
loláb 2010.08.21. 16:19:55
Van elég pénzrabló hobbim, meg káros szenvedélyem, nem kell még egy.
sufnyi 2010.08.21. 16:49:23
Honda RC 51 2010.08.21. 17:55:20
Ez ugyanolyan hobby amit az ember muvel mint mas. Mikor az egyik haver odajon hozzam es lelkesen meseli hogy 500 dolcsiert vett egy orsot a pecabotjara, akkor en sirhatnek. De nem teszem mert ez az o szenvedelye.
Masik! Andy az fiu nev. Szal skacok a ki Andy fokhagyma segget nezi annak kicsit elment a genetikai kodja rossz iranyba.
Udv.
Honda RC 51 2010.08.21. 17:57:49
the as · http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/ 2010.08.21. 18:15:34
közlekedési bűnöző (törölt) 2010.08.21. 18:25:40
Azér' jól éltek ti, ha 600.000 froncsit a falnak basztok 2 tizedmásodperc javulásért :-) / van aki 10 hónapot robotol ezért... :-/
Jabozeo 2010.08.21. 18:26:36
közlekedési bűnöző (törölt) 2010.08.21. 18:28:17
Jabozeo 2010.08.21. 18:41:12
Honda RC 51 2010.08.21. 18:41:18
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.08.21. 18:41:19
Tarkabarkasz 2010.08.21. 18:56:49
indapasssucks 2010.08.21. 19:32:16
közlekedési bűnöző (törölt) 2010.08.21. 19:55:35
Bond007 2010.08.21. 20:01:01
Először is gratula a cikkhez, és nekem ennél jobban nem is jöhetett volna.
A segítségeteket szeretném kérni a cikk témájával kapcsolatban.
A bátyám és én régóta(kb6 év) nem motoroztunk, de két éve öszejött rá a pénz, és így meg is vettük a nekünk tetszőt.
egy-két motoros ismerősünk gyarkabban jár pályázni, és mivel mi is szeretnénk kipróbálni azt javasolták, hogy először menjünk el az euroringre,mert nem túl gyors, és nem is túl forgalmas.
A jövő hétvégét néztük ki erre a célra, és így arra kérlek titeket, hogyha bármi információval (jó-e ez a pálya kezdeni, mire figyeljünk stb.), vagy tanáccsal el tudtok látni minket, akkor azt légy szíves tegyétek meg.
A motorjaink a következőek: nekem egy yamaha fzx 750-em van, míg a bátyámnak egy cb600fa-ja.
Bármilyen tanácsot szívesen veszek. Segítségeteket előre is köszönöm.
Sziasztok!
Nagyon megörültem a cikknek, mert
Bond007 2010.08.21. 20:02:34
Ebből is látszik, hogy tetszik a cikk.
cintu 2010.08.21. 20:47:53
A cikk zseniális, magamra ismertem.
A kérdésre: Szerintem az Euroring elég erős lesz kezdésnek. Igaz, hogy lassabb, mint a Hring, de sokkal technikásabb és fárasztóbb. Inkább nyomjatok le két-három alkalmat Kakucson, aztán mehet az Ering.
És szedjétek le a tükröket.
Honda RC 51 2010.08.21. 21:06:44
Es egy fontos dolog: ne hagyd magadon eluralkodni a "ha o tudja akkor en is" erzest. Azaz ha latsz valakit jol menni ne probald kovetni azaz ne "huzasd" magad.
Csak ovatosan! Sok sikert!
McK (törölt) 2010.08.21. 22:11:06
Pontosan érzem,hogy miről ír,viszont lesznek-és ők vannak többen-akik sosem fogják érteni.
yenoee 2010.08.21. 23:05:30
FISTI 2010.08.22. 00:45:29
Amennyiben kedvet ereznel kovetkezo futamunkra kinezhetsz...timeattack
ritty2 2010.08.22. 07:15:35
Bond007 2010.08.22. 08:23:37
Akkor valószínűleg a kakucsringen fogunk először próbálkozni, mivel tényleg kezdők vagyunk, másrészt nem akarjuk más szórakozását elrontani.
baseldon 2010.08.22. 09:26:36
=Daniken= 2010.08.22. 10:12:52
Haddel · http://zastava.gportal.hu 2010.08.22. 11:13:58
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.08.22. 22:10:49
De ez ku* jó leírás volt :)
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.08.22. 22:11:21
Ja meg az adóhivatal, hogy rohadnának meg.
miami vice 2010.08.22. 23:21:39
mudszeparator 2010.08.22. 23:45:26
Irigylem őket, ha módomban állna, én is így basznám el a pénzt.
neked ugatok 2010.08.23. 16:25:45
remélem eljön az idő, amikor én is feltehetem a pályára magamat anélkül, hogy a benzin és gumifogyással kéne foglalkoznom, nemhogy egy esetleges taknyolással :D
Rakshun San · http://youtube.com/rakshunsan 2010.08.24. 08:17:16
@Bond007:
Én tavaly kezdtem pályara járni egy Bandittal ;), idén egy GSX-R 750-el, összeírom, az eddigi tapasztalataimat. Val’szeg nem én vagyok a legjobb forrás HRing 2:16-os időmmel, de nem vagyok már tapasztalatlan. Esni már estem párat sajnos, bár ezek mind balf*sz kategóriába sorolható esések voltak, amiket, így utólag, el lehetett volna kerülni :(
- Euroring, nem is a tempóval van a baj (célegyenes végén 140-160, ha kezdő vagy), hanem a bukótérrel, mert az rossz minőségű. Kis rontás esetén is csúnyát bukhatsz. Tipp: hegeszthető, olcsó pályaidom felszerelése, tükrök leszerelése, extra óvatosság féktávon. Ami jó, hogy a büfé előtt árnyékban, a motorok mellett, sörpadokon lehet hűsölni, nem kell a betonon főni. Ha „csak motor” napra mész, nincs félórás bontás.
- Kecskemét, go-kart stadion: Ez még lassabb, nagyon kanyargós, bukótér itt sincs, csak fű. Célegyenes végén 100-120 kezdőknek. Döntögetni itt nagyon meg lehet tanulni, olcsó is.
- HRing: Itt a nagy tempó a gond, de a közúti csoportban (délelőtt a közútiból is van lassú - BRO), akkor nem leszel útban senkinek. Van rendes, burkolt bukótér, lehet féktáv-rövidítéseket gyakorolni.
- PRing: Csak egyszer voltam, bukótér itt is kavicsos sajna. HRing-hez hasonlóan gyors pálya.
- Rijeka: Motorozás után fürdés a tengerben; az nagy királyság! ;) Opatijában remek a szállás. Itt sincs burkolt bukótér, kicsit régi a pálya, de szórakoztató, lendületes; jó rajta menni.
Tippek kezdéshez:
- Először nem váltanék, hanem egy konstans harmadikkal mennék körbe, a váltás nagyon elvonja a figyelmet féktávon.
- Először vegyél megfontolt féktávokat, ne ott akarj gyors lenni. Az ívekre és a döntésekre figyelnék, hogy leérjen a térd, karcoljon a lábtartó (megfelelő gumival természetesen!!!).
- Szigorúan kanyar előtt lefékeznék, mert a "kanyar közepére fékezek be/kétszer érintem a belső ívet" technika hatékony lehet ugyan, de nagyon veszélyes, ha nem a kanyar elején, hanem a közepén jössz rá, hogy nem fog beférni. Többször hagytam el így a pályát.
- A belső ívet kezdetben célszerű a kanyar közepe mögött érinteni („late apex” – lassan be, gyorsan ki), mert abból is bukta lehet, ha nagy sebességgel érkezel lapos íven (veszel egy „early apexet”), majd a kijáratnál, döntött motornál derül ki, hogy rossz volt az ív.
- Ha az ívek és döntések már gondolkodás nélkül mennek ("hirtelen leb*szom lábtartóig"), akkor próbálnék váltani; féktávon visszaváltás külön tudomány. Ha szitál a hátulja, hát szitál, simán belefér, ha közben az első keréken ül az egész gép; csak kanyarodni nem szabad elkezdeni.
- Ezek után a kigyorsítást erőltetném. Már kanyarodás közben lehet szélesíteni az ívet, finoman egyre nagyobb gázzal. Nekem ez még nem túl jól megy, másodperceket hagyok ott.
- Féktávok rövidítése, ha már minden más rutinból megy.
Ami még nagyon fontos szerintem:
- Hideg fej és a fáradtság. Nehéz észrevenni, de az biztos, hogy az első komolyabban rontott kanyar után célszerű lemenni – főleg, ha az pályaelhagyással járt („aki kiegyenesít egy kanyart, az a következőt is ki fogja”). Hiába a pályabérlet, és a macerás odacuccolás, egy esés többe fog kerülni. Kis esésnél is annyi lehet a bukónak. Ha bármilyen körülmény nem ideális, szépen le kell ülni kávézni; még mindig jobb… Egész napos _rendes_ motorozáshoz komoly állóképesség kell ám, saját tapasztalat alapján csak igazolhatom Svédet :(
- Nagyon fontos, hogy akár csak a sípályán, nem kell jófej módon elengedni a gyorsabbakat, majd kikerülnek maguktól; ha sokkal gyorsabbak, ott motoroznak körbe, ahol csak akarnak ;). Ha hirtelen, nem várt helyen fékezel, irányt változtatsz, az komoly veszélyforrás. Ezért is jó, ha nincs fent a tükör, vagy be van hajtva. Azt a tippet kaptam, hogy széltől-szélig motorozzak, de az a tapasztalatom, hogy lesz, aki úgyis bebújik, úgyhogy ha hallom, hogy előzni fognak, akkor inkább hagyok egy métert pl. kigyorsításnál, jobb az úgy :)
- Fém fékcsövek hiányában a fék szépen lassan felpuhul (ha kezdő vagy gyorsabban, mert hosszabbakat fékezel), így elég nehéz ugyanolyan féktávokat venni, még, ha ki is nézted, honnantól fogod megkezdeni a fékezést.
- Ezen kívül pedig: gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás. A Hungaroringre lehet menni a Motoros Akadémiával pályamotorozásra (az oktató mögött libasorban körbevisznek; nem az egész napos oktatásra gondolok, azon nem voltam, de az más árfekvésben van), ill. Bregyó szervez/szervezett Kecskemétre motorozást (Full Gas-ban lehet érdeklődni, nem tudom lesz-e második menet). Azon kívül pedig a megfelelő klub napokat tudom nagyon ajánlani (pl. GSX-R Klub), ahol ismerős társaságól tanulhatsz.
Félsvéd · http://www.youtube.com/user/felsved 2010.08.24. 09:59:13
Bond007 2010.08.26. 21:05:47
Nagyon szépen köszönöm a segítséget.
Megfogadom a tanácsokat, és óvatosan fogok próbálkozni.
Télen pedig majd rendesen felkészítem magamat, meg a motort is, és jövőre komolyabban belevágok.
CS ügynök 2010.11.16. 21:22:57
Hajrá FÉLSVÉD!!!
De ha a képeken te motorozol, nem kellene a hátsódat jobban kitenni oldalra? Egyébként azt hittem pályán leér a motorosok térde (nem csak eséskor).
Félsvéd · http://www.youtube.com/user/felsved 2010.11.16. 21:45:12
Igaz akiket körbe motorozok azoknak is leér és mégis az én köridőmet irigylik
mugenmbx 2010.12.23. 20:57:06
2011.05.17. 16:31:12
@Félsvéd: igazad van az írással, de ugye én abbahagytam és nagyon tud hiányozni.